Neplacení přesčasových hodin, příplatků za práci přesčas, v noci, ve svátek apod.

Připravili jsme pro Vás sérii článků, ve kterých zmíníme reálné problémy řidičů, k nimž se vyjádří náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.. Dozvíme se, co pro své klienty podnikne, jakým způsobem pomůže a co vše bude potřebovat k úspěšnému vyřešení případu.
Dnes se chceme zaměřit na velmi častý problém profesionálních řidičů a to je neproplácení přesčasových hodin, příplatků za práci v noci a ve svátek. Řešení se zdá na první pohled velmi komplikované, nákladné a téměř neuskutečnitelné, bez větší újmy řidiče, např. v případném propuštění zaměstnavatelem. Každý řidič má své závazky, a proto v zájmu alespoň nějakého příjmu nechává chování zaměstnavatelů bez odezvy, a tím se připravuje o značnou část příjmu, na kterou má zákonný nárok. Na to samozřejmě nepoctiví zaměstnavatelé spoléhají. Proto bychom chtěli přiblížit možná řešení a sestavit stručnou osnovu takových situací. Jak tedy bude postupovat moje pojišťovna, a co ode mě bude očekávat?

Pokud tedy zjistím nevyplácení nárokových složek mzdy, co bych měl podniknout?

-          Jaké mám jako zaměstnanec možnosti obrany?

-          Jaké důkazy si obstarat (výpisy z tachografu, kopie koleček, výstupy z programu pro načítání

dat z karet řidiče, výplatní pásky, či výpisy z účtu)?

-         Může mě zaměstnavatel propustit či nějakým způsobem znevýhodňovat oproti ostatním řidičům, když se rozhodnu vymáhat svoje pohledávky třeba soudní cestou?

-         Jak dlouho může takový soud trvat?

-         Kolik bude takový soud stát, včetně služeb právníka?

-         Jaké důkazy potřebuji?

-         Jak dalece zpětně mohu vymáhat nevyplacenou částku?

-         Jakou mám naději na úspěch?

-         Bude mě v takovém případě zastupovat moje pojišťovna?

-         Bude pojišťovna vymáhat částku pouze po dobu trvání pojištění právní asistence, nebo po celou dobu nároku, i když jsem v té době nebyl její klient?

Je bohužel skutečností, že pravidla pracovního práva, týkající se práce přesčas (a v noci, či o svátcích) bývají velice často zaměstnavateli nedodržována. V oblasti automobilové dopravy pak možná ještě častěji, než v jiných profesích (s nečestnou výjimkou zaměstnanců ve zdravotnictví). Jejich prosazení právní cestou však rozhodně není, přes veškeré právní i mimoprávní obtíže, vyloučeno. K  mimoprávním těžkostem přirozeně, jako u jakéhokoli jiného sporu se zaměstnavatelem, patří riziko tlaku na ukončení pracovního poměru, či alespoň různorodé znevýhodňování zaměstnance. Jakkoli takové znevýhodňování může být značně nepříjemné (ovlivňující výši příjmu), nemusí být nutně protiprávní. Zaměstnavatel může mít v některých případech i možnost jednostranně snížit mzdu, nebo například, v případě řidičů kamionů, omezit jejich úkoly na cesty tuzemské, méně finančně hodnocené. Zda na taková opatření má právo však vždy závisí na konkrétním případu. Rozhodně však nemá zaměstnavatel právo pouze z důvodu vedení soudního sporu jednostranně pracovní poměr ukončit.

Za práci přesčas (jejíž celkový rozsah je též zákoníkem práce omezen) náleží zaměstnanci buď příplatek ve výši 25% průměrného výdělku, nebo náhradní volno, které musí být vyčerpáno do třech měsíců. Za práci o svátcích je tento příplatek, v případě nevyčerpání náhradního volna, dokonce 100%. Za práci v noci není možné čerpat náhradní volno, ale náleží za ní příplatek 10%. Tyto příplatky se mohou i sčítat.

Aby bylo možno tyto nároky vůči zaměstnavateli právně prosazovat, je nezbytné zajistit o uskutečnění přesčasové práce důkazy. Důkazní nouze bývá ve sporech tohoto typu nejčastějším problémem. Je nutno prokázat v jaké době přesně a v jakém rozsahu byla práce vykonána a zároveň také to, že se jedná o práci přesčas. Je tedy nutné mít k dispozici i důkazy o veškeré předchozí pracovní době. Tyto důkazy by měly být listinné a důvěryhodné. Nestačí tedy pouze jednostranné soukromé řidičovy zápisky. Mohou však posloužit jako důležitý podpůrný důkaz. Ideálně by si měl řidič uchovávat jakékoli doklady o veškerých provedených jízdách. Může se jednat o kopie tachografických kotoučků, výpisy z digitálního tachografu, z karty řidiče (u specializovaných firem stojí výpis z karty řidiče kolem 50,- Kč), nebo zaměstnavatelem potvrzené výkazy pracovních cest apod. Z takto prokázané doby je možno přesně vyčíst, kolik hodin bylo odpracováno přesčas (tj. nad rámec stanovené týdenní pracovní doby, která činí 40 hodin). Po srovnání těchto údajů s údaji na výplatní pásce řidiče se mohou ukázat zásadní rozdíly. Nároky na mzdu a výše zmíněné příplatky za odpracované a na výplatní pásce neevidované přesčasové hodiny možno právní cestou uplatňovat až za předchozí tři roky (promlčecí lhůta).

Důležité je v souvislosti s důkazy dodat, že ačkoli zaměstnavatel má dle zákoníku práce povinnost vést u každého zaměstnance evidenci odpracované doby, práce přesčas, v noci, atd., ba dokonce má povinnost na žádost zaměstnance vydat z této evidence na své náklady kopie, nelze na tuto evidenci reálně spoléhat. V případě sporu nelze předpokládat, že zaměstnavatel vydá důkazy proti sobě dobrovolně. V praxi se často stává, že zaměstnavatel tyto doklady raději „ztratí“ s rizikem pokuty od úřadu práce, která však nemusí vždy dosahovat hodnoty sporu o neproplacené přesčasy.

Pokud důkazy existují (krom výše zmíněných je třeba také pracovní smlouva, mzdový výměr, výplatní pásky), jsou šance na úspěch v soudním sporu poměrně vysoké. Doba trvání konkrétního sporu se různí (od několika měsíců do několika let) a závisí primárně na chování stran sporu (odvolání/smír).

Náklady na vedení takového sporu vycházejí z žalované částky. Pokud by tato částka (za tři roky) dosahovala např. 100.000,- Kč, náklady na právní zastoupení a soudní poplatek by v obvyklém případě dosahovaly cca 25.000,- Kč. Pokud by se však spor komplikoval a bylo např. podáno odvolání, případně by bylo nutno přisouzenou částku vymáhat exekučně, mohou se tyto náklady i zněkolikanásobit.

Pokud má řidič uzavřeno pojištění právní asistence zahrnující pracovněprávní spory, zajistí Axa Assistance CZ komplexní právní asistenci případu a uhradí veškeré související náklady až do výše 500.000,- Kč. Z povahy pojištění přirozeně vyplývá, že je možno řešit jen ty případy, které nastanou až po jeho vzniku.

                                          Zpracoval  Mgr. Jakub Tatoušek

 

 


Informace o objednání pojištění právní ochrany řidiče najdete :  zde