Přetížené nápravy aneb snadná kořist

Připravili jsme pro Vás sérii článků, ve kterých zmíníme reálné problémy řidičů, k nimž se vyjádří náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.. Dozvíme se, co pro své klienty podnikne, jakým způsobem pomůže a co vše bude potřebovat k úspěšnému vyřešení případu. V dnešním komentáři si povíme o možnostech obrany při zjištěném přetížení nápravy našeho vozu. Ozval se nám řidič, který uvízl v síti pracovníků CSPSD při dnes již legendární razii 5. května 2011 ve Staré Boleslavi. Více z našich stránek http://www.proridice.eu

Rád bych se podělil o zážitek ze dne 5.5.2011, co Policie ČR, Krajské ředitelství
Policie Středočeského kraje, Dopravní inspektorát Praha venkov – východ,
Brandýs nad Labem spolu s Centrem služeb pro silniční dopravu Praha, vymysleli a
překombinovali. Několik policistů na motorkách se snažilo dohnat nákladní auta v okolí Staré Boleslavi, aby je postupně mohli soustředit na prostranství před Kasárny. Bylo tam více jak 20 vozidel, já měl štěstí, byl jsem pátý v pořadí.
Policista, který se mě ujal, mě kompletně zkontroloval doklady tachografu a celé
soupravy a sdělil mi, že mě budou vážit, tak musím čekat ve frontě před váhou.
Po hodině čekání jsem zpět ve voze. Po zvážení soupravy (tahač + sklápěcí návěs)
naložený mokrým tříděným pískem, mi pracovník nápravové váhy sdělil, že celková
váha vozu je v pořádku (mohl jsem tedy naložit ještě 3 kg písku). Dále mi sdělil, že mám
velký problém u druhé nápravy tahače, která je přetížená.
Po dalších padesáti minutách mě pozvali do karavanu CSPSD , kde se mnou řešili
přestupek přetížené nápravy. Tam jsem se konečně dozvěděl, že po odečtení všech
procentuálních srážek je to 158 kg přetížení jedné nápravy. Ono když souprava stála hodinu a půl z kopce a policista, který mě stavěl, běžel přes travnatý pás, abych mu neujel, tak jsem musel silně šlápnout na brzdy.
Fyzikální zákony jsou stále stejné. Fůra, která byla naložená, se mi trošku nastěhovala dopředu, a pak ta voda v písku také neteče do kopce. Pracovnice váhy s policistou po mě chtěli zaplatit 1 000 Kč, jinak prý půjdu ke správnímu řízení, když si to neumím naložit. S tím jsem velice nesouhlasil, proto jdu za přetížení kamiónu ke správnímu řízení.
Rád bych se zeptal, co je doba nezbytně nutná před váhou? Já jsem odjížděl po dvou
a půl hodinách a kolegové skoro po čtyřech hodinách. Poté bych se rád dozvěděl, co s tím sypkým materiálem, který je na korbě tak trochu živý? Silniční kontrola mi nevadí, jsem v normě. Můj zaměstnavatel chce mít soupravu v pořádku a nenutí nás přetěžovat náklad.

Pokusím se stručně odpovědět na druhou část dotazu, tedy na to jak se chová sypký substrát (písek o velikosti zrn do 10mm). Právě pohybem volně ložených látek na ložné ploše vozidel se zabývala Zkušební laboratoř Excolo s.r.o. z Chebu. Tyto testy jasně prokázaly pohyb materiálu při jízdě. Nákladní vozidlo působí na náklad změnami rychlosti (brzdění, rozjezdy), změnami směru a vibracemi (chod motoru, přejezdy nerovností apod.). Tyto skutečnosti nemůže řidič ovlivnit. Nemůže tedy ovlivnit chování nákladu. Přesto je odpovědný za správné rozložení váhy. Navrhují tedy rozdělení sypkých substrátu do čtyř tříd podle jejich fyzikálních vlastností a podle nich postupovat při represích proti řidiči a dopravci.
V první skupině se nacházejí substráty práškové, jemnozrnné a granulované s velikostí zrn až 10 mm např. cement, vápno, sůl, sádra apod. druhy materiálu se chovají při přepravě prakticky stejně a nelze prakticky zabránit změně jejich polohy při přepravě. Proto navrhují postihovat pouze překročení celkové hmotnosti vozidla, nikoli hmotnosti na nápravu.
Sdružení řidičů CZ se všemi silami snaží přesvědčit odpovědné politiky k detailnějšímu zpracování problematiky vážení vozidel, avšak se setkáváme s obrovským nezájmem o řešení této problematiky. Stejně tak jako v případě zavedení odpovědnosti za hmotnost nákladu i pro odesílatele.

Zde jsou tedy moje dotazy pro pojišťovnu právní ochrany:

Je tedy někde stanovená doba, po kterou mohou kontrolní orgány zadržet vozidlo za účelem provedení silniční kontroly včetně kontrolního vážení?
Jak je možné postihovat řidiče za překročení povoleného zatížení nápravy, když toto není schopen ovlivnit? ( viz. Odborné stanovisko zkušební laboratoře)

Co na to náš partner , poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o..

V tomto případě je důležité, že řidič zachoval chladnou hlavu a odmítl řešit přestupek v blokovém řízení, neboť tím by se vzdal možnosti řádného opravného prostředku. I při nejlepší vůli bychom v takovém případě klientovi již nemohli pomoci, byť by se pojištění právní ochrany na správní řízení vztahovalo, neboť rozhodnutí by již bylo pravomocné.

 K první otázce si dovolujeme podotknout, že platná legislativa neukládá kontrolním orgánům přesné časové omezení, do kdy musí být vozidlo zváženo od chvíle, kdy bylo zastaveno (v tomto případě hovoříme o nízkorychlostním vážení). Jak je patrno z příkladu uvedeného v dotazu, může provádění kontroly představovat poměrně významný zásah do plynulosti přepravy. Správní orgán by měl při kontrole vždy postupovat v souladu se zásadami přiměřenosti a hospodárnosti. Každou kontrolu by měl provést co nejúčelněji, tedy  tak aby proběhla v přiměřené době a aby jejím prováděním nezatěžoval kontrolovaného nad únosnou míru. Zmíněné zásady výkonu státní správy je sice možné dovodit z Listiny základních práv a Správního řádu, avšak opírat případný spor o takto obecná a vágně formulovaná ustanovení rozhodně nemůžeme doporučit. Při účelně provedené kontrole stát pochopitelně neodpovídá za škodu, ke které došlo zdržením dopravního prostředku v důsledku kontroly. Pro úplnost uvádíme, že zákon o pozemních komunikacích upravuje pouze délku trasy od místa zastavení k technickému zařízení, která nesmí být včetně cesty zpět delší než 16 km, v otázce doby zadržení vozidla pro účely silniční kontroly jak již bylo zmíněno výše, zákon mlčí.

 

V případě otázky překročení maximálního zatížení nápravy při přepravě sypkých materiálů existují dva úhly pohledu na věc. Na jednu stranu řidič (objektivně přepravce) odpovídá za správné uložení nákladu na vozidle po celou dobu přepravy. Na druhou stranu se odborná vyjádření různých znalců a znaleckých ústavů shodují, že ani řidič ani osoba, která provádí nakládku, nemohou zamezit přesypávání materiálu o velmi malé frakci během jízdy. Při důsledném dodržování dotčených právních norem by byla přeprava těchto materiálů ekonomicky neúnosná, ne-li přímo technicky nemožná. V této souvislosti bychom rádi připomenuli doporučení ministerstva dopravy, které dává vodítko kontrolním orgánům, jak postupovat při kontrole vozidel převážejících sypký materiál. Kontrolní orgán má podle něj zjišťovat jen celkovou hmotnost vozidla a nevážit jeho jednotlivé nápravy. Ve shora popsaném případě tedy správní orgány postupovaly v rozporu s tímto doporučením. Pokud bude s řidičem potažmo firmou vůbec zahájeno správní řízení, bude s největší pravděpodobností zastaveno s konstatováním, že se přestupek (v případě firmy správní delikt) nestal.

Vypracovala Mgr. Lenka NEVEČEŘALOVÁ