Dobrý den,
dovolte, abychom se představili, jsme "Sdružení řidičů CZ, o. s." a jedním z důvodů vzniku tohoto sdružení je změnit pohled veřejnosti na kamiony a jejich řidiče. Nelíbí se nám, kolik polopravd a dezinformací je šířeno mezi veřejnost. Bohužel po přečtení příspěvků na Vašich stránkách jsme zjistili, že stejně je tomu i zde. Proto bychom Vám chtěli položit několik otázek.
1) Jak a jakým způsobem byste si představovali přepravu zboží? Nemyslíme nic neřešící názory typu "kamiony pryč", ale nějaký konkrétní, rozumný a hlavně v praxi použitelný návrh. Jistě není možno stavět koleje do každé fabriky nebo hypermarketu, to sami uznáte. Pokud se budeme dívat nezaujatým okem, zjistíme, že kamion je nejlevnější a nejrychlejší způsob přepravy zboží, kterému v současné době železniční přeprava nemůže konkurovat.
2) Jakou inspiraci k řešení těchto problémů jste našli v zahraničí? Celá Evropa se potýká s nárůstem kamionové dopravy a ani po zdražení mýtného nikde kamiony ze silnic neubývají. Inspirovat v zahraničí se možná můžeme např. při stavbách obchvatů měst, které odvedou dopravu mimo. V zahraničí těmto aktivitám nikdo nebrání, naopak jsou podporovány. U nás při jakékoliv podobné akci ihned vznikají občanská sdružení, která stavbu obchvatů brzdí, a lidé ve městech díky takovému konání trpí dál.
3) Co si slibujete od zdražení mýtného? Je logické, že se zboží bude muset přepravovat stále, doplatí na to pouze spotřebitel. Navýšení mýtného se zákonitě projeví ve vyšší ceně zboží. Píšete, že je třeba zpoplatnit užívání všech silnic i polních cest, protože řidiči dnes zpoplatněné úseky objíždějí? Ano, v mnoha firmách jsou k tomu řidiči nuceni. Existují však místa, kam se musí kamion dostat a musí při tom využít silnic nižších tříd. Proto nemůže nikdo tvrdit, že kamion jedoucí po takové trase se vyhýbá placení mýtného.
4) Je veřejnost ochotna se vzdát konzumního způsobu života, k němuž společnost svým vývojem dospěla, a všech důsledků z toho vyplývajících? Jsme ochotni si v obchodě nakoupit naposledy v pátek odpoledne a pak až v pondělí ráno? O víkendu jít s dětmi na výlet a ne do nákupního centra, zapomenout na výrobky a zboží z celého světa a kupovat jen ty z domácí produkce, nejezdit automobilem a používat např. vlak? Přemýšlel někdo z Vás, proč vlastně kamiony jezdí? Protože si je někdo objednal. Kamiony přece nejedou na výlet, na prázdniny k babičce nebo na romantickou večeři. Potkáváme je na cestách právě proto, že všichni chceme mít v obchodech plné regály, bez ohledu na to, zda je pátek či svátek, mít k dispozici automobil a do něj pohonné hmoty v jakýkoliv den a hodinu apod. A jelikož se takovéhoto konzumního způsobu života nikdo nehodlá vzdát, je třeba požadované zboží nějakým způsobem přepravit. Čímž jsme zpět u bodu 1.
5) Jak by měla vypadat podpora konkurenceschopnosti železnice? Neteče snad do Českých drah ze státního rozpočtu mnoho miliard? A jsou vidět nějaké výsledky? Neumí-li železnice nabídnout rychlou a efektivní přepravu, zákazník se samozřejmě obrátí na toho, kdo mu ji poskytne. Proč způsob přepravy nějakým nuceným způsobem regulovat? Trh se reguluje sám, zákon nabídky a poptávky funguje a centrální plánovaní už tady kdysi bylo.
6) V soutěži "To je on, kamion" popisujete, jak kamiony projíždějí nevhodnými úseky v obcích a městech. Jistě je to pro tamější obyvatele nepříjemné, ale věřte, že ani řidiči kamionů nejsou průjezdem měst nadšeni, určitě by raději jeli po městském obchvatu. Nebo si myslíte, že je pro ně potěšením denně popojíždět několik hodin např. přes Prahu? A když se konečně o stavbách obchvatů na příslušných místech rozhodne, objeví se několik občanských sdružení a ekologických organizaci, která tyto stavby bojkotují. Jako příklad můžeme uvést obchvat Plzně, dálnici D8, dálnici D11. Nejsou organizace „Hnutí DUHA“ a „Děti Země“ jedněmi z těch, které se těchto aktivit účastnily a účastní?
Jistě se shodneme, že všechno má svůj rub i líc. Psát plamenné články, které štvou veřejnost proti kamionům, je sice moderní a in, ale neřeší to vůbec nic. Pojďme tedy rozumně diskutovat a pokusit se najít společnou řeč. Nemyslíme si, že každý musí kamiony milovat, ale jako nutné zlo je budou muset respektovat všichni, jinak se vrátíme o několik desetiletí zpět.
S pozdravem Sdružení řidičů CZ, o.s.
________________________________R E A K C E _______________
Reakce od Dopravní federace ze dne 6.1.2010 :
http://board.proridice.eu/viewtopic.php?f=43&t=325&start=50
Kde je možná i diskuze k danému tématu.