Co po nás ještě chcete, páni politici?

Návrh zvýšení poplatku, nebo chcete li prostě zdražení o 300 Kč ročně za dálniční známku a další návrh, zavést známky i na silnice I. třídy v ceně 600 Kč ročně, opět rozbouřil motoristy.

Je zcela čitelné, že se Česko zmítá v krizi, kdy státní rozpočet oslabený rozkrádáním představiteli země, mele z posledního, a tak dostal někdo nápad, že to zaplatí opět ty dole. Ano střední vrstva jako vždy opět nejvíce pocítí myšlený návrh, jako je již zvykem, v případě každého jiného zdražování.

Kde jsou ty časy, kdy bylo slibováno, že český občan bude mít na výběr, zdali pojede po zpoplatněné dálnici, či zvolí méně pohodlnou alternativu bude používat silnice ostatních tříd, které budou zdarma? To bylo někdy v 90tých letech. Skutek utekl a navzdory několika kilometrům D47, nyní i Pražského obchvatu, nám to má asi zalepit ústa.

Spousta dalších slibů, dalších silnic, opravených dálnic. Skutečnost je oproti tomu taková, že je zde pro stát nevýhodně uzavřená smlouva se společností Kapsch, která nám zaručuje další odklad investic a jiné další finanční krachy politických představitelů. Máme sice na dálnicích mýtné brány, leč někdo zapomněl na povrch. Peníze ze státní kasy mizejí kdesi v tunelech a třešničkou na dortu je mimo jiné třeba to, že řidič nákladního vozu je povinen sledovat pípání mýtné jednotky, ač to vylučuje lékařská zpráva, která hovoří stručně řečeno o tom, že řidič není schopen po celou pracovní směnu registrovat, jestli palubní jednotka vydává zvuk či ne. Další nechutný paradox tohoto státu. Ale to jsem odbočil do profi tématu.

Milionkrát zmiňovaná matka všech našich dálnic D1 je v čase rozpadu. Jedná se o plochu, kde vyjma několika málo úseků nelze říci, že by člověk jel po vozovce dálničního typu. Otřesy, hluk, ničení podvozkových skupin našich či firemních vozidel, zdravotní obtíže u lidí, jež tudy musí jezdit denně, to vše máme za naše peníze. Ano, my platíme za to, že zde trpíme. Jedna z posledních kapek, je omezení rychlosti na dálnici mezi Olomoucí a Vyškovem, kde je rychlost snížena pomocí značek na 100 km/h. Myslím, že by bylo velmi slušné omezit jí na 90km/h a zrušit veškeré poplatky, protože vlastníci vozidel, zde musejí vynakládat mnoho prostředků na následné opravy. Jenomže to bychom nesměli žít v Česku, kde stát řidiče vydírá mimo jiné i cenou PHM a ostatních daní. Vždyť jsme nejdražší zemí, co se ceny PHM týká a kvalita? Samá řepka, stačí se v případě nafty podívat na pěnivost při tankování. Přitom několik výzkumů jasně prokázalo, že to škodí nejen motorům, ale nedá se už vůbec hovořit o nějaké ekologii. Jedná se jenom a pouze a lobování určité skupiny lidí a honba za výdělkem. Občane plať a používej nekvalitní pohonné hmoty!

Donedávna jsme se nesměli ani dozvědět, které čerpací stanice „pančují“ benzín a naftu. Proč bychom asi měli? Hlavně platit, platit, platit.

K silnicím a provozu patří bezpečnost. Vrátím se tak k původu tohoto článku. Stav silnic a bezpečnost jsou velmi úzce spjaty v tomto případě. Bohužel za současného deštivého počasí je vidět jeden z dalších šlendriánů správců komunikací a to je stav příkopů a okrajů jízdních pruhů. Kde jsou časy vysekané trávy, míst kde jsou umístěny dopravní značky? Jsou dávno v nenávratnu?

Pardon, ale musel jsem, protože při cestách např. na dobité R7, je vidět spousta míst, kde se za deště tvoří obrovské kaluže vody, a to jenom proto, že se nenajde nikdo, kdo by odkopl přerostlou krajnici tak, aby voda mohla odtékat mimo vozovku. Kdepak, je lepší tu za každého počasí řešit nehody kde je viníkem řidič, protože řidič musí být nadčlověk a jasnovidec.

Nebo další příklad R4 mezi nájezdy Řitka a Mníšek pod Brdy. Nevyčištěné příkopy neodvádějí dešťovou vodu, ta následně přetéká přes všechny pruhy komunikace a větší rychlost, je pak vinou další havárie, zranění a bohužel někdy i smrti.

A to jenom proto, že je tam vzrostlá tráva, spadané kamení nebo léty nanesená hlína z polí. Za to taky platíme. Ano i smrt si kupujeme, protože tohle je prostě šlendrián, nic jiného. Jistě že by řidič měl přizpůsobit jízdu povaze a stavu vozovky, to slyšíme pořád, ale kde je odpovědnost správců silnic za tyto případy? Nezlobte se, ale prostě pamatuji činnost cestářů, resp. dobu, kdy se tato činnost prováděla a bylo jaksi bezpečněji. Mimo jiné bezproblémový odtok vody má velký význam i v zimním období, protože pokud rozsolená břečka odteče, nezamrzá v obrusné vrstvě a následně jí neničí. No co, vždyť si ty nekvalitně provedené následné opravy taky zaplatíme. Například oprava na dálnici D5 mezi Bavoryní a Žebrákem ve směru na Plzeň je důkaz, že stát snese opravdu vše, tak proč by se stavební firma snažila. Asi ví, že nemusí…

Prostě pořád budeme platit a někdy jenom proto, že někdo neumí udělat správně svojí práci, jindy zase proto, že nám pár politiků odhlasuje zákon v tom smyslu, že řidič je zodpovědný za vše, aniž by to mohl nějakým způsobem ovlivnit. Ano, vážení kolegové, často od Vás slýchávám slovo Absurdistán. Bohužel jsme jeho nedílnou součástí, protože politikům tohle všechno tolerujeme.

Nejde popsat stav všech silnic a dálnic, který je katastrofální. Bylo by to i házení hrachu na zeď, protože nikdo na to již léta neslyší, a tak Vám jako vždy popřeji šťastné kilometry a návraty domů.

                                                     Váš Valentýn Kružek