Včerejší reportáž v jedné z našich objektivních televizí, mě opět přinutila zamyslet se nad poměry v tomhle státě, poměry které tak nějak obecně panují v autodopravě.

Řepná kampaň. Sezonní akce, zvýšený provoz nákladních vozidel a další techniky v lokálních místech. Sledoval jsem zpravodajství na téma přeložené nákladní vozy.

Postup je jednoduchý. Najdu si komunikaci, která vede k cukrovaru, pozvu televizi, policii a na uděláme reportáž. Dobrý den pane řidiči a už to jede. A máme tu prvního hříšníka s ukrutnou nadváhou 3tuny. Tedy 600kg na nápravu. Nevím, jestli by nebylo lepší ho zastřelit, zakopat a auto zapálit. Vždyť přeci ten zlotřilý řidič ohrožuje všechno kolem sebe. Je to přece profesionál a tak musí odhadnout, jestli to co mu tam kdosi nakládá, má předpisovou hmotnost. Ano, může naložit méně, ale to se vystavuje postihu ze zaměstnavatele, který požaduje vozit, co se vejde, byznys je byznys. Jistě, máme menší změnu zákona a za tyto přestupky zodpovídá i dopravce a nejen řidič, ale upřímně řečeno, všichni víme jaká je praxe a že se postupuje často tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. V reportáži bylo přeložené jedno auto ze tří. Pak se natočilo pár záběrů se starostou obce, kudy nákladní auta projíždí, aby si klasicky postěžoval na hluk a ničení silnice.   

Tím se dostáváme malinko ke stavebním firmám, provádějící opravy silnic. Díky většímu počtu peněz máme více opravovaných úseků, firmy zaměstnávají více sezonních dělníků, kteří sice nemají zkušenosti a praxi v této činnosti, ale to nikomu nevadí, protože důležité je, prostavět peníze na opravy vyčleněné a to způsobem, který jasně velí k co největšímu objemu práce v co nejkratší době, prostě tak, aby se udělalo co jde a nahoře byly fajnový prémie. Spousta nadnárodních firem nasadila styl, sedřít čechy z kůže a vytáhnout co nejvíce peněz z téhle republiky pryč.     

K běžnému způsobu přeprodávání zakázek firmám, které je udělají subdodávkou za nižší cenu a ta velká schramstne zisk, je už celkem známý jev, těžící z možností špatných zákonů. Dalším častým jevem je, najímat si na určité práce například externí autodopravu, která leckdy nehledě na kolečka, karty, váhy jezdí jak o život a vozí naprosté nesmysly.      Dožíváme se tak paradoxního jevu, že firma, která je má silnice opravit pro stát v honbě za ziskem použije pro svůj finanční profit právě tu levnou autodopravu, která vozí kamenivo, písky a obalovanou směs v hmotnostech, které překračují v extrémních případech povolenou tonáž o 50%. Ano, čtete správně a já se neucvakl.

Některé firmy tak logicky začnou rušit svoje dopravy, propouštět řidiče, protože oni se pohybovali v mezích zákona a to nebylo dostatečně finančně efektivní. Navíc, platily svoje zaměstnance dle zákona, tedy plnou mzdu přiznanou bez doplatků bokem a přestávala se stávat konkurenceschopnou neb, jiný prostě běžně vozí místo cca 30tun na 5 nápravové soupravě rovnou 45t. Pak jsou zde firmy, které platí zpětně politickým stranám, mají obrovský nárůst techniky, lidí a obrovský pokles kvality. Nikomu to nevadí, jsou dobře zapsaní a nikdo to neřeší. Prostě tyhle firmy frčí, jejich úseky opravených dálnic vykazují po roce vady a vše je v pohodě. Proč zarážející? Protože kontrolní orgány a policie tohoto státu dělají, že nic nevidí a nebo prostě nechce, protože někdo má někde nějakého kamaráda. Ono dostat ty váhy na schválené a uzpůsobené místo, je bohužel díky byrokracii záležitost na týden a v tu dobu, už určití lidé vědí a tak ten den vozí co mají a nebo jedou jinudy.

A tak nezbývá než s hořkým úsměvem pozorovat reportáže o s prominutím, hovně, protože o ničem jiném to není. Nikdy nikoho nezajímá možnost zákroku státní správy, to i z hlediska finančního a zajisti potřebný počet inspektorů a strejda Andrej se svým EET asi pozapomněl na to, že pokud se v autodopravě dodržoval pouhý zákon, byli by řidiči placení dle zákona, bylo ve státní kase z odvodů více peněz než z jeho pokladniček. AGF Logistic je asi v pohodě a frčí tam vše podle zákona. A nebo to holt umí okecat.

Bylo na řidičích samotných, aby podpořili nedávno zrušenou petici proti přetěžování a Sdružení řidičů se tak mohlo pokusit něco změnit. Leč řidiči, krom naříkání nad svojí situací nejsou zpravidla ničeho schopni a protože to všichni vědí, neděje se tak už vůbec nic. Vše uvedené likviduje poslední poctivé mohykány, kteří nemohou v tomto systému fungovat. Frčí podvody, zlodějina, úplatky. Nikdo za nic nemůže, vše zaplatí řidič, který je sociální situací nucen se podrobit všemu. Jsou to špatné zákony pro poctivé lidi, které zde fungují, je tu tlak, ničit malé firmy a jet ve velkém. Není zde žádná ochrana podnikatelů, protože když někdo navrhne tarif třeba na přepravu kameniva, tak vám to shodí ze stolu antimonopolní úřad. Všichni mají ruce čistý a ničí se vše dál.

Vývoj posledních měsíců ukázal jedno. Zničené silnice, nekvalitní opravy a přesto je vše v pořádku. Taková je doba, ve které nyní žijeme. Pokud se někdo ozve, je mu vyhrožováno násilím na jeho osobě. Proto vyzývám poslední poctivce v dopravě a za volanty. Kašlete na to, podvádějte, vozte navíc, najděte si kamarády ve státní správě u policie, uplaťte je, dělejte levárny a budete mít super byznys. Budete mít peníze a s tím i pocit moci. Nebuďte hloupí, čas běží a velmi rychle. Zaměstnejte lidi načerno, dejte jim fakt málo peněz, stačí jim, stejně se neozvou, naložte na auto co se vejde a budete se mít zlatě.

Doplním jen jedno závěrem. Vážím si práce policistů a nechci je tímto článkem urazit, neb vím, že oni na silnici většinou plní rozkazy svých nadřízených. Nicméně si myslím, že by opravdu bylo efektivnější řešit ty, co skutečně přetěžují denně, ty co vyjíždějí z lomů, pískoven, obaloven, kde projedou vahou cejchovanou a řidič tak musí vědět, že odjíždí přetížen. Stejně jako ten, co mu to naložil. Máte heslo "Pomáhat a chránit" a zkuste ho naplňovat i tam, kde to lze jednoduchou formou. My víme, že vy víte kde je problém a nedělejte prosím ze sebe blbce v našich očích, v očích těch, kdo se snaží v téhle hnusné době dodržovat zákon. Děkuji za pochopení.

Valentýn Kružek

(Článek přetiskujeme tak, jak jsme jen obdrželi, bez úprav. Pozn. Redakce)