Zákaz vjezdu nákladních vozidel

Připravili jsme pro Vás sérii článků, ve kterých zmíníme reálné problémy řidičů, k nimž se vyjádří náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o.. Dozvíme se, co pro své klienty podnikne, jakým způsobem pomůže a co vše bude potřebovat k úspěšnému vyřešení případu.
Na web Sdružení řidičů CZ www.proridice.eu se obrátil řidič s problémem, s jakým se setkáváme celkem často, při svých cestách na místa vykládky nebo nakládky.


Dobrý den, pracuji jako řidič ve firmě zabývající se likvidací odpadů a zásobováním staveb, zejména v Praze a nejbližším okolí. Vše probíhá způsobem, kdy zákazník zadá požadavek na dispečink, a ten okamžitě předá požadavek řidiči do vozidla. Takových přeprav realizuje firma několik desítek denně, pro několik desítek subjektů, na různá místa v Praze a okolí. Řídím kontejnerové vozidlo s celkovou hmotností 18 tun. Magistrát nám udělil výjimku na vjezd do zóny zákazu vjezdu nad 6 tun.

Již ale několikrát jsem se dostal do sporu s Městskou policií Praha, a také zaplatil pokuty v řádech stokorun. Naposledy jsem dostal příkaz dovézt kontejner na stavbu v Braníku. Zvolil jsem tedy cestu po Jižní spojce, úsekem, kde je omezen vjezd vozidlům nad 12 tun. Ostatní možné trasy vedou také přes omezené úseky (Krč, Modřany 12 tun, Bráník, Michle, Budějovická, Podolí 6 tun). Zvolil jsem tedy nejkratší cestu, která vede i mimo obydlené části města. Přesto jsem dostal pokutu 500,- Kč a ještě mi bylo doporučeno, příště použít k cestě na staveniště Pražský okruh, a sjet na sjezdu do Strakonické ulice. Nejenom, že je taková trasa o 35 km delší, ale je stejně Strakonickou ulicí zakázána jízda vozidlům nad 12 tun hmotnosti. Nepřipadá mi takový příkaz správný a ani mi není jasné, co tím policista sleduje. Do zákazu musím vjet v obou případech. Po prvním problému se dotazoval můj zaměstnavatel na odboru dopravy, Magistrátu hlavního města Prahy, kde nám bez problémů vydávají vyjímky, na vjezd do zóny zákazu vjezdu vozidel nad 6 tun. Dozvěděl se, že vyjímky na vjezd do zákazu nad 12 tun neexistují a proto mu nic takového nevydají.
Další problém a další pokutu jsem platil v ulici Koněvova, která se nachází v zóně zákazu vjezdu nad 6 tun, do níž mám vjezd povolen. Vjezd do Koněvovy ulice je však ještě omezen zákazem vjezdu vozidlům nad 6 tun. Při cestě na stavbu, nacházející se právě v této ulici jsem byl zastaven Městskou policií a byla mi udělena pokuta 300,- Kč. Takových příkladů mám spousty a prakticky neexistuje přeprava, při které bych nemusel porušit zákaz vjezdu nákladních vozidel.

Mám na Vás několik dotazů.

Kde si mám zjistit informace o nutnosti povolení k vjezdu? Kdo má zařídit povolení, objednavatel, dopravce nebo řidič?
Je tedy pravda, že udělené povolení ke vjezdu do zóny nad 6 tun se nevztahuje na zákazy vjezdu nad 6 tun uvnitř zóny?
Jak to tedy je s omezením vjezdu nákladním vozidlům v případě, že provádím zásobování staveb v místech s omezeným vjezdem, nebo těmito místy musím projet, abych se vůbec dostal na místo určení?

Děkuji za Vaše odpovědi.

 

Informace o nutnosti povolení k vjezdu by Vám měl poskytnout Odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy. Zároveň je tato informace dohledatelná na webových stránkách magistrátu http://www.praha.eu/jnp/cz/home/zivot_v_praze/jak_si_zaridit/doprava-povoleni_k_vjezdu-ZS358.html. Stejně tak by Vám měl odbor dopravy poskytnout detailní mapu těchto zón. Souhlasy k vjezdu do zón se zákazem vjezdu nad 6 tun popř. 3,5 tuny se vydávají jako krátkodobé (jednorázový vjezd – max. 8 dnů) nebo dlouhodobé (max. na 1 rok). Na vydání souhlasů není právní nárok a žádosti se posuzují jednotlivě. Tyto žádosti se podávají jménem provozovatele vozidla, který ovšem k tomuto právnímu úkonu může na základě plné moci pověřit třetí osobu (tedy i řidiče, popřípadě objednatele). Žádost je možné podat jak osobně na odboru dopravy magistrátu hl. města Prahy, tak elektronicky prostřednictvím formuláře na zmiňovaných stránkách magistrátu.

 Nejlepším řešením problému, jehož se dotýká druhá otázka, je v žádosti o souhlas k vjezdu do zón přesně vytyčit trasu (ve formuláři je tento požadavek výslovně určen pouze pro vjezd autobusů, ale nic nebrání tomu určit dopředu takovou trasu i pro ostatní vozidla). Pokud je souhlas udělen na průjezd přesně vytyčenou trasou, musí se vztahovat na všechny dotčené zóny. V případě, že by policie chtěla pokutovat řidiče za vjezd do zón, jež jsou součástí této trasy, měl by odmítnout vyřízení přestupku v blokovém řízení, protože v případném následně zahájeném správním řízení s řidičem, by s největší pravděpodobností bylo určeno, že ke spáchání přestupku nedošlo.

 Pokud provádíte zásobování staveb v místech s omezeným vjezdem (popř. není možné dostat se na stavbu jinudy), přikládá se k žádosti o udělení souhlasu kromě kopie velkého technického průkazu, taktéž kopie dokladu o uzavření smlouvy, stavebního povolení, příp. potvrzení investora. Také v tomto případě je doporučeníhodné požádat o souhlas s vjezdem na přesně vytyčenou trasu. Tímto postupem by se měl dopravce (popř. řidič) vyvarovat následných problémů při samotném průjezdu dotčenými zónami.

Odpověď zpracovala Mgr. Michaela KOLÁČNÁ