Podezřelé chování kontrolních orgánů

Připravili jsme pro Vás sérii článků, ve kterých zmíníme reálné problémy řidičů, k nimž se vyjádří náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence společnost AXA ASSISTANCE CZ, s.r.o. Dozvíme se, co pro své klienty podnikne, jakým způsobem pomůže a co vše bude potřebovat k úspěšnému vyřešení případu.
Dnes se chceme zaměřit problémy našich řidičů v zahraničí. Následující dotaz řidiče je zaměřen na policejní kontroly našich vozidel v sousedním Německu. Jak bude postupovat moje pojišťovna, a co ode mě bude očekávat v případě, že bych uvedený případ řešil přes pojišťovnu právní ochrany?
Jmenuji se Petr a jsem řidič nákladního automobilu. Jezdím u firmy 11 let se soupravou do 12 tun. Auto je 8000 kg a přívěs 3500 kg s nárazovou brzdou. Problémy máme neustále v Německu ohledně nárazové brzdy. I když nám brzdy na firmě kontrolují a seřizují, často při kontrole v Německu z 80% kvůli brzdám neprojdeme. Pokutu firma vždy zaplatila, ale řidič ještě k tomu dostane 3 body. Ptám se proto, neboť už jsem dostal za vlek 9 bodů a z doslechu, co se povídá, se má v Německu měnit bodový systém od nového roku a to údajně jen na 8 bodů. Tak by mě zajímalo, jestli mi body zůstanou, nebo mi je taky poníží.
Ve firmě se snažíme dodržovat všechny předpisy.
S řízením vozidla problém nebývá, ale nastává další problém kvůli zajištění nákladu. Vozíme pravidelně elektroniku, a u nakládek být nesmíme. V CMR je napsáno od odesílající firmy, že je řidič u nakládky nepřítomen a je zákaz zajišťovat náklad proti pohybu (kurtovat). Ale při kontrole je opět v Německu problém, že není náklad zajištěný. Nějaký zápis v CMR je nezajímá, vždy řeknou, že řidič za to zodpovídá. Proč se tedy píšou výhrady do listu CMR, když nejsou pro kontrolní orgány směrodatné?

Mohu v případě zákazu zajištění nákladu odmítnout s tímto nákladem odjet z firmy? Pokud mohu odmítnout, jaký postih čeká mně jako řidiče a jaký postih by čekal dopravní firmu za nedoručení nákladu. Připadá mi hloupé dostávat body za něco, co jako řidič ovlivnit nemůžu. Jakou mám možnost obrany proti neoprávněnému stíhání kontrolních orgánů, není taky žádné tajemství, že jsou úseky dálnic v Německu, kde nás němečtí policajti stáhnou na kontrolu a jdou čistě jenom po těch brzdách, a pak nás hned dotáhnou k nejbližšímu servisu na opravu, kde panuje podezřele přátelský vztah, mezi policajtem a technikem ze servisu. Připadá nám to, jako kdyby měli určité servisy míň práce, tak jim jí takhle dohodí, protože jsou tam odstavená česká nebo slovenská nákladní auta. Existují nějaké jednotné evropské normy, podle kterých lze určit, jak má být správně nastavená brzda?

Co lze tedy našim řidičům poradit, jak se mají ve výše uvedených případech zachovat?

 

Milý Petře,

 jak známo, jsou požadavky na technický stav vozidla, stejně jako jiné normy, týkající se provozu vozidel, tak i kontrola jejich dodržování ze strany státních orgánů v Německu znatelně přísnější, než je tomu například v ČR. Je proto skutečností, že vozidlo, které je technicky způsobilé v ČR, nemusí vždy splňovat podmínky pro provoz v Německu.

Způsob provádění policejních kontrol, byť se někdy může jevit šikanózně, těžko za této situace hodnotit jako neoprávněný, či nelegální. Změnu v této oblasti však může výhledově přinést jedině mezistátní dohoda, potažmo sblížení průměrné kvality vozidel obou států.

 Za zjevné technické nedostatky vozidla odpovídá primárně řidič. Konkrétně u vad brzd, řízení a spojovacích částí vozidel stanovují německé předpisy odpovědnost jak provozovatele vozidla (který nařídí, či umožní jízdu), tak zvlášť řidiče vozidla. Oba dva přestupky stanoví jak peněžitou sankci (180 EUR), tak 3 trestné body. Řidič má každopádně právo jízdu s technicky nevyhovujícím vozidlem odmítnout. Pokud by zaměstnavatel na jízdě trval, jednalo by se o protiprávní pokyn, který zaměstnanec nemá povinnost uposlechnout. Stejně tak tomu je v případě chybně upevněného nákladu. I za toto odpovídá, z hlediska veřejného práva (tj. přestupků), především řidič (byť sekundárně může být pokutován i dopravce). Jakákoli poznámka v přepravních dokumentech nemůže řidiče sama o sobě přestupkové odpovědnosti zbavit, neboť může mít případné účinky pouze v rovině práva soukromého (tj. mezi odesílatelem a dopravcem). Teoreticky se však může jednat alespoň o podpůrný důkaz, naznačující polehčující okolnosti, které mohou mít vliv na výši pokuty pro řidiče (nikoli však na trestné body, které jsou stanoveny pevně – bodový systém je mimochodem složitější než v ČR a horní hranice je 18 bodů). Nutno zároveň dodat, že kurtování není jediný způsob, jak náklad proti pohybu, či pádu zajistit a alternativně nutno využít jiné možnosti – protiskluzové podložky, přehrazovače apod.

 Odpověď na Vaše dotazy nelze bohužel uzavřít jakýmkoli zobecňujícím tvrzením, neboť každý z těchto případů je specifický a je možno ho kvalifikovat právně rozdílně, v závislosti na povaze a technické závažnosti nedostatku. Ať se jedná o otázky bezpečného zajištění nákladu, či možných nedostatků vozidla, vždy je primární jejich odborné technické posouzení, vycházející z důkazů, které v praxi nemusejí být vždy úplné, či jednoznačné, což mnohdy umožňuje, za pomoci německého advokáta, přestupkovou odpovědnost zpochybnit, či alespoň ovlivnit výši konečné sankce.

                       Zpracoval Mgr. Jakub TATOUŠEK