Skromný řidič

Jak jsi se dostal k povolání řidič?

Vlastně díky řediteli autoškoly, šel jsem se přihlásit na B a on ať si rovnou udělám C. Párkrát sem se svezl na vojně a bylo rozhodnuto. Chvíli jsem jezdil v JZD, pak u soukromníka, sám na sebe a nyní jsem opět zaměstnán. Měl jsem štěstí na firmu, kde si nebylo nač stěžovat, bohužel hlavně díky cenám v dopravě svou pobočku zrušila. Nyní jsem u menší firmy a jsem spokojen.

 

Nějaké karamboly jako začátečníka tě potkaly?

Rozbité zrcátko, poškrábaná bedna o větve, ale vyloženě karambol žádný nebyl. Možná i tím, že jsem začínal na menším autě v „klidnější“ době a nikdo mě vyloženě nehonil.

Kudy vedou trasy tvého kamionu, resp. kde se nejčastěji pohybuješ?

Vzhledem k tomu, že pár posledních let jezdím stabilní trasy převládalo  SK, HU, PL v menší míře D,F,I. V současné době převážně CZ a PL.

Jaké značky jsi už při řízení vystřídal?

Začínal jsem s AVII a sní jsem i jezdil nejdéle, nejvíce km bylo s Prémkem. Jinak Mercedes, Magnum, Daf, Volvo.

Co zaměstnavatel? Plat, sociální zázemí?

V současné době jsem u menšího dopravce. Co se týká platu máme vše tak, jak má být, tzn. plat na pásce+diety.  K porušování předpisů nuceni nejsme, naopak porušování 561 je zakázáno.

Co se ti líbí na povolání řidič a co ti naopak vadí?

Že nejsem na jednom místě, není to stereotyp jako ve fabrice. Poznávají se nové místa, noví lidé, každý den je jiný. Dá se říct, že to neberu jako povolání, ale je to pro mě tak jako pro většinu kolegů spíše koníček.

A vadí? Hlavně celkový stav v dopravě, ať už se jedná o mzdy, jednání některých firem, chování některých kolegů.  Minimální zájem státu o dění v dopravě, tedy kromě vybírání mýta a pokut. Názor některých lidí, kteří o této profesi skoro nic nevědí, ale díky médiím jsme pro ně největším nepřítelem. Současný stav, kdy se z prestižní profese stalo to, co každý známe ze současnosti.

Kvalita silnic je často omílaná věc, jak se na to díváš ty?

Stupňujíc í se katastrofa.  Rozpadajících se silnic si nejde nepovšimnout. Hodně jsem jezdil do PL a můžu říci, že už jsme je co se týká rozbitých silnic dohonili  ba i překonali. Takovou D1 a nejen ji nemá cenu popisovat, ten stav zná každý z nás. Akorát nechápu, za co se na ní platí, asi za to, že si na ní ničíme záda a vozidla.

Co si myslíš o právním pojištění řidiče?

Osobně bych bez pojištění právní ochrany nevyjel a zvláště do zahraničí.  Ta investice se v případě jakýchkoliv problémů mnohonásobně vrátí. Dokonce u bývalé firmy jsme měli kontakt na zástupce pojišťovny.

Máš nějaký silný zážitek ze silnic a provozu na nich?

Tak za ta léta, co se pohybuju na silnicích, je těch zážitků dost, ať už těch příjemných, veselých,  tak bohužel i těch smutných, mezi které patří těžké nehody, kdy kolikrát nejde poznat ani značka auta.

Jsou nějaké věci v této profesi, které tě omezují, nebo ti vysloveně vadí?

Pár jich je jako v každé profesi. At už je to nemožnost si něco naplánovat, není to hold práce od 6 do 14, některé nesmyslné zákazy, u některých kontrolních orgánů nulová tolerance, ať jde o 561 nebo třeba prázdninové zákazy.

Vysloveně vadí? Tak to asi nic, to bych toto povolání nedělal.

Nejde se také nezeptat na pány kolegy za volantem. Jaké jsou tvoje zkušenosti?

Dobré i špatné nelze všechny házet do jednoho pytle. Jsou kolegové, kteří pomohou, poradí, chovají se na silnicích, tak jak mají, akorát se mi zdá, že těchto profesionálů pomalu, ale jistě ubývá.

Spíš se lze setkat se „spěchaly“ asi každý zná nesmyslné dlouhé předjíždění, kolik řidičů na úzké silnici zpomalí, najede na kraj při míjení, ukáže při couvání a šlo by pokračovat.

Média obecně prezentují řidiče kamionu jako to nejhorší, co se na silnici pohybuje, jak to vidíš ty?

Osobně média nějak neřeším, oni se honí za senzací a kamion je vděčné téma. Je velký, v případě nehody jsou větší škody, na delší dobu uzavřená silnice apod. Jim je vcelku jedno, zda za komplikace opravdu může řidič, hlavně, že je to kamion, největší nepřítel (tedy pokud si ho nespletou z větší dodávkou).

Všem těm, kteří neustále kritizují řidiče kamionů, bych doporučil se s ním projet alespoň jako spolujezdec, minimálně jeden den v běžném provozu. Myslím, že by rychle změnili názor.

A co pokuty? Byly? A za co?

Tak s nákladním autem pouze za špatně přepnuté nápravy, osobákem nějaká ta rychlost, naštěstí ještě v době, kdy nebyly body.

Měl jsi už někdy nějakou nehodu?

Nehody se mi zatím vyhýbají a doufám, že to tak i zůstane.

Rodina, koníčky? Máš na to vůbec při svém vytížení čas?

Rodinu nemám, a dá se říct, že největším koníčkem je pro mě toto povolání, ono v dnešní době při situaci, jaká v dopravě panuje, to snad ani nejde, nemít tuto práci jako koníček. Toho času opravdu moc není, pokud se nějaký najde, tak něco kolem baráku, zahrada a dva chlupáči (psi).

Děkuji za rozhovor a přeji ti hodně klidných kilometrů.

Rozhovor vedl Martin Kareš