Další řidič. Obyčejný chlap, kterých je v republice přes 300tis. Myšleno ve vztahu k jeho koníčku. Stavby, kamion, cestáři, hasiči. Tak se dá profesně charakterizovat muž , který odpověděl na pár otázek : Tadeáš Hlinka

  

Jak jsi se dostal k povolání řidič ?

Otec pracuje u stavební firmy a jezdil s t148 a V3S, a tak asi proto jsem ho následoval ke stejné firmě, od které sem dále utekl na mezinárodku.

Nějaké karamboly jako začátečníka tě potkaly?

S tatrou na stavbě nějaké zástěrky a takové drobnosti, na mezinárodce s 12tunkou schůdky o patník, který jsem neviděl.

Kudy vedou trasy tvého kamionu, resp. kde se nejčastěji pohybuješ?

Dřív na 12tunce jsem jezdil hlavně ČR a po přechodu na přepravník jsem procestoval relativně celou Evropu. Momentálně přes léto mám volno a pohybuji se jen v osobáku a přes zimu se pohybuji jen v Peci pod Sněžkou, kde frézuji místní komunikace.

 

Jaké značky vozidel jsi už při řízení vystřídal?

No pár značek jsem již vystřídal, jak jsem psal na začátku, tak jsem začínal na Tatra t148 a V3S, a dále jsem pokračoval na Renaultu Midlumu, T815, MB Actros a teď MB Unimog.

 

Co zaměstnavatel? Plat, sociální zázemí?

To už je horší, ale to zná asi každý druhý řidič. U stavební firmy plat nic moc, žádné diety atd. Člověk byl skoro celý měsíc mimo domov a výplata žádná, z tohoto důvodu jsem šel na kamion, kde jsem strávil mimo domov stejný čas, ale za jiné peníze. No a teď na fréze každý den doma, i když minulou zimu jsem v autě trávil i 27hodin v kuse, ale bylo to aspoň řádně zaplacené.

 

Kvalita silnic je často omílaná věc, jak se na to díváš ty?

Z mého hlediska za poplatky co se vybírají v CZ nám silnice moc nerostou a ani se moc neopravují. V porovnání s Evropou je to boj, řekl bych, že i Poláci jsou na tom už líp.

Máš nějaký silný zážitek ze silnic a provozu na nich?

Z kamionu asi nic moc, ale z frézy něco málo jo. Frézuješ sníh na místní komunikaci, která je akorát na jedno auto a podél je parkoviště a turista si nemůže vzít lopatu, aby si pořádně  vyházel místo na parkování, aby se schoval celý mimo silnici, ale on to nechá zároveň s cestou a to samé udělá na druhé straně jinej řidič. Ty dojedeš do toho místa a jsi nahranej. S frézou, kterou máš předsazenou před autem se hodně blbě couve spíš to nejde, tak ti nezbývá než to na milimetry projet, naštěstí jsou i dobří lidé, kteří se před tebe postaví a ukazujou kolik máš na každou stranu místa.

 

Jsou nějaké věci v této profesi, které tě omezují, nebo ti vysloveně vadí?

Na kamionu mě omezovaly v koníčkách a i to byl jeden z důvodů, proč jsem skončil a přešel jsem na frézu, kde se to dá lépe zvládat.

Nejde se také nezeptat na pány kolegy za volantem. Jaké jsou tady tvoje zkušenosti?

Zkušenosti můžu říct z kamiónu, i když nemám takové zkušenosti, jako ostřílení jezdci. Přeci jsem jezdil Evropu jen necelé 3roky, ale řekl bych, že většina šoférů je fajn, i když jako všude jinde se najdou jedinci, kteří stojí za dvě věci.

 

Média obecně prezentují řidiče kamionů jako to nejhorší, co se na silnici pohybuje.

No media to je jeden velký problém a podřizují se občanům co chtějí slyšet a vidět. A v TV, když se řekne, že zase kamion boural a kvůli němu stoji na x hodin dálnice, a že došlo k poškození mnoha aut, tak to zní lépe, něž když se řekne, že se nabouraly dvě auta a není tam žádné zranění a téměř minimální škody. Teď se může dostat Cialis kupón. Jinak co jsem já poznal, tak víc „zvířat“ za volantem jsem potkal v osobáku, než v kamionu. A ty lidi co jsou zaujatý proti kamioňákům, tak by se měli na týden svézt v tahači a třeba by změnili pohled. Je zajímavé se podívat na to i z druhého pohledu.

A co pokuty? byly a za co?

Pokuty na fréze naštěstí moc nehrozí, tak maximálně, že bych něco naboural, ale na přepravníku to bylo jiné. Tam byly nějaké ty pokuty za výšku a délku což je u přepravníku skoro při každé jízdě problém. Jinak jsem asi vcelku slušný řidič v osobáku jsem snad ještě ani pokutu neměl.

Měl jsi už někdy nějakou nehodu?

Nehodu jsem měl jednu drobnou, když jsem v Mnichově s přepravníkem v křižovatce štrejchnul o auto, které bylo odstavené přímo v křižovatce. Ani jsem o tom nevěděl, dozvěděl jsem se to, až když mě zastavil pán, který to viděl.

A to bylo asi vše.

 

Co se ti vybaví když se řekne Sdružení řidičů CZ?

No moc mi to neříká, člověk z toho vypadne, ale vidím sdružení jako partu lidí, která se snaží udělat něco dobrého pro řidiče z povolání. Občas jsem zaregistroval nějaký  článek, který  komentoval nějaké ožehavé téma, ale v současném zaměstnání mám naštěstí vše jak má být, a tak to i z tohoto důvodu sleduji jenom okrajově. 

 

Rodina, koníčky? Máš na to vůbec při svém vytížení čas?

No teď už mám přes léto čas, jak na přítelkyni, tak i na koníčky, takže maximální spokojenost a v zimě je to o malinko horší, ale i tak jsem pořád každý den doma v teplé posteli a na koníčky je také čas.

 

Jako největší koníček a tedy většinu volného času věnuji dobrovolným hasičům u nás v Maršově. I zde je to řízení vozidla, i když o trošku jiném než znají řidiči kamionů. Jezdí se jen v okruhu pár kilometrů od hasičárny. Pokud se jedná o výcvik či kondiční jízdu, tak se jízda moc neliší od klasické, co každý zná, ale v době výjezdu, kdy funguje trošku adrenalinu je to větší boj. I díky tomu, že zde máme od nás 20km daleko profesionální hasiče, tak se dost spoléhá na dobrovolné hasiče, kteří můžou být u mimořádné události i o desítky minut dříve a to v podobě požáru či dopravní nehody může hrát velkou roli. V tomto příkladu se jedná hlavně o zimní měsíce, kdy jsou silnice buď pod sněhovou pokrývkou a nebo rozbředlou břečkou. I tyto specifika jsou někdy komické, když zastavíte v mírném kopci např. u dopravní nehody a po chvilce se vám auto samovolně sune po vozovce. Normální řidič si zastaví na parkovišti nebo na rovné ploše, ale jako řidič zásahového vozu potřebujete zastavit co nejblíže k události a to nejde vždy na tak bezpečném místě, jako by volil řidič profesionál na kamiónu. Dále bohužel k tomuto koníčku pro nás momentálně patří i povinnosti v shánění financí na pořízení nové cisterny. V momentální době nám v garáži stojí CAS 25 na povozku Š706 (erťák) z roku 1984, i když auto prošlo rekonstrukcí v roce 2006, tak podle mého názoru mají být tato auta, tak maximálně v muzeu a ne na silnicích natož u hasičů. Ono jet k případu na Horní Malou Úpu rychlostí 30km/h je docela smutné v 21století. Zvláště když zasahujeme i u nehod, kde je každá minuta někdy rozhodující. Snad se v příštím roce tento vůz podaří vyměnit za novou cisternu, i když pro naší obec, která má roční rozpočet okolo 20mil. korun je problém, uvolnit 5 milionů na nákup nové cisterny. Proto v momentální době sháníme sponzory a dotace, aby se náš sen podařil.

 

Díky za rozhovor a ať se daří v práci i u dobrovolných hasičů.

 

Rozhovor vedl Martin Kareš