Nepřeložíš? Nejezdi!
Připravili jsme pro Vás sérii článků, ve kterých zmíníme reálné problémy řidičů, k nimž se vyjádří náš partner, poskytovatel Pojištění právní asistence pojišťovna AXA ASSISTANCE. Dozvíme se, co pro své pojištěnce podnikne, jakým způsobem pomůže a co vše bude potřebovat k úspěšnému vyřešení případu.
Jedním z mnoha problému, které denně čteme na našem webu www.proridice.eu, je přetěžování vozidel. Ozval se nám řidič sklápěčky a přímo šokoval svým příběhem.
Zdravím kolegové, potřebuji poradit ve velmi závažné situaci, do které jsem se dostal svou vlastní vinnou. Souhrou nešťastných rozhodnutí, jsem se dostal do velmi těžké finanční tísně. Musím se hodně snažit, abych nepřišel o byt a o rodinu. Proto jsem přijal skvělou nabídku na řízení sklápěcí soupravy, s vidinou slušného výdělku s každodenním návratem k rodině. Bohužel jsem netušil, čemu všemu se budu muset podřídit.

Vozím převážně štěrky z jednoho pražského kamenolomu. Zásobujeme stavby v Praze a okolí. Jsem donucen zaměstnavatelem nakládat na soupravu 50 tun štěrku, což je téměř jednou tolik, než smím legálně vozit. Zaměstnavatel mi vyhrožuje vyhazovem a dalšími nepříjemnostmi, které si opravdu nemohu dovolit. Vím, že mi hrozí tučná pokuta a ztráta řidičáku. Podle mých kolegů má prý majitel zařízenou imunitu, čili má někde domluveno nezastavování jeho vozidel, hlídkami provádějící vážení vozidel. Podle všeho to zřejmě nějak funguje, protože za půl roku, co takhle jezdím, nezastavili ani mě a ani žádného mého kolegu. Možná máme jen velké štěstí. Nemohu se však s tímto stavem smířit, jsem zoufalý z toho, jak denně porušuji zákon. Bohužel nemohu natrefit na jinou práci a tak chtě nechtě, musím plnit nařízení, potřebuji přeci nějak živit rodinu a také splácet svoje závazky. Nevidím ze současné situace žádné východisko. Když odmítnu jezdit přetížený, přijdu o práci a vím, že mi nikdo nepomůže. Můžete mi nějak poradit? Mohu doložit i vážní lístky, že to co píšu je pravda. Mám i strach, že pokud bych to ohlásil na policii, že pojedu po určité trase přetížený, aby mě zkontrolovali, že to odnesu pouze já. Nikdo by mi nevěřil, že jsem v zájmu zajištění obživy rodině musel porušovat zákony.

 

Jakkoli mohou být obdobné problémy v praxi poměrně běžné, spadají bohužel z větší části již do sféry toho, co právo nemůže z principu normativně řešit. Potíže tohoto typu vyplývají z rozdílné ekonomické (a v důsledku mocenské) pozice dvou subjektů. Právní úprava naopak zásadně vychází z představy rovnosti účastníků právních vztahů a, má-li zůstat alespoň ve své podstatě spravedlivá, může faktické rozdíly zohledňovat jen v omezené míře a spíše výjimečně. Takovou výjimku představuje například právě zákoník práce, který, ačkoli je spíše zaměřen na ochranu zaměstnance před zaměstnavatelem, tuto konkrétní situaci srovnat nedokáže.

Z právního hlediska (zákoníku práce) lze k dané věci uvést nanejvýš to, že zaměstnanec nemá povinnost uposlechnout pokynu nadřízeného zaměstnance/zaměstnavatele, který je zjevně v rozporu s právním řádem. Řidič může a má v takovém případě odmítnout s přetíženým vozidlem jet. Pokud neodmítne, vstupuje již do sféry práva přestupkového (v tomto případě zákona o pozemních komunikacích), který řidiče jedoucí na základě protiprávního pokynu nadřízeného a ty ostatní již přirozeně rozlišovat nemůže. Z hlediska přestupkové odpovědnosti se může nanejvýš jednat o okolnost, kterou může zohlednit správní orgán, při rozhodnutí o výši uložené pokuty (nikoli bodů).

Zavinění ve formě alespoň nevědomé nedbalosti bude na straně řidiče v případě přetížení v 99% případů dáno. Velice podrobně tuto otázku řešil Nejvyšší správní soud ve svém rozhodnutí č. 8 As 58/2011 – 69, jehož zdůvodnění zde bohužel nemůžeme reprodukovat celé, ze kterého však vyplývá, že přestupkové odpovědnosti řidiče bez dalšího nezbavuje ani ujištění jiných osob o váze nákladu, ani váha uvedená v přepravních dokladech.

Uvedené rozhodnutí možno každopádně nalézt zde: http://www.nssoud.cz/files/SOUDNI_VYKON/2011/0058_8As__110_20120223090715_prevedeno.pdf

                                                                Zpracoval za AXA ASSISTANCE  Mgr. Tatoušek